Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej dla biura rachunkowego

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej dla biura rachunkowego.

Czujesz, że to jest ten moment, aby otworzyć własne biuro rachunkowe? Praca na etacie nie przynosi Ci tyle satysfakcji, ile się spodziewałeś? Może raczej chodzi o większe zarobki? Niezależnie od Twoich motywacji, musisz przede wszystkim takie biuro obowiązkowo ubezpieczyć. Myślisz, że ta sprawa Cię przerasta? Głowa do góry! W poniższym artykule postaramy się przybliżyć Ci temat OC biura rachunkowego.

Czy obowiązek ubezpieczenia dotyczy każdego biura księgowego?

Jak pewnie się domyślasz, oczywiście że nie każdego. Obowiązek ubezpieczeniowy zależy od rodzaju czynności, które planujesz wykonywać. Mamy więc do czynienia z ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej zawodowej obowiązkowym i dobrowolnym. Można je też podzielić na cztery typy:

Obowiązkowe OC dla biura rachunkowego możesz rozszerzyć o tzw. ubezpieczenie nadwyżkowe

  • OC obowiązkowe
  • nadwyżkowe
  • zakres kadrowo-płacowy z zus
  • uproszczone ewidencje z Vat

Spróbujmy przyjrzeć się bliżej każdemu z nich. Na pewno ciekawi Cię, kiedy bezwzględnie musisz zaopatrzyć się w OC biura rachunkowego. Ten rodzaj ubezpieczenia obejmuje Twoją firmę wówczas, gdy wykonujesz działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przedmiotem OC  jest odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone w następstwie Twojego działania lub zaniechania. Czego konkretnie dotyczy ochrona? Zakres ubezpieczenia dotyczy rzetelności prowadzenia ksiąg rachunkowych, bilansów, naliczania podatku CIT. Warto dodać, że nie obejmuje ono ryczałtu, obsługi VAT, PIT, JPK czy działań płacowo-kadrowych. W tym wypadku możesz skorzystać z opcji dobrowolnej. Szczegółowe informacje znajdziesz w warunkach ubezpieczenia obowiązkowego określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r

Możesz je wykupić, ale nie musisz

Obowiązkowe OC dla biura rachunkowego możesz rozszerzyć o tzw. ubezpieczenie nadwyżkowe

Obowiązkowe OC dla biura rachunkowego możesz rozszerzyć o tzw. ubezpieczenie nadwyżkowe. Przeznaczone jest także dla biur działających w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tak więc, przedmiotem ochrony są szkody, które nie zostały zaspokojone ze względu na wyczerpanie sumy gwarancyjnej ubezpieczenia obowiązkowego. Po więcej szczegółów możesz zajrzeć do ustawy (UZ/211/2016 z dnia 7 czerwca 2016 r.). 

Kiedy ma zastosowanie OC biur rachunkowych trzeciego typu (zakres kadrowo-płacowy z zus)? W związku z tym, że jest to ubezpieczenie dobrowolne, jak łatwo się domyślić możesz lecz nie musisz z niego skorzystać, jeśli świadczysz usługi dotyczące wyliczania wynagrodzenia, składek do ZUS, prowadzisz dokumentację związaną ze stosunkiem pracy, itp. Warto przypomnieć, że ten rodzaj ochrony nie wchodzi w zakres OC obowiązkowego. Jeśli więc planujesz w swoim nowo powstałym biurze rachunkowym oferować usługi, takie jak wyliczanie składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, ale też obliczanie kwot z zajętych wynagrodzeń przez komornika, trzeci typ OC może zabezpieczyć Twoich klientów przed ewentualną pomyłką. 

Czwarty rodzaj OC dotyczy uproszczonej ewidencji z Vat. To również ubezpieczenie nieobowiązkowe. Jednak, jeśli dopiero zaczynasz w branży i oferujesz usługi tylko w takim zakresie, wykupienie polisy może pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Duża oferta rynkowa w zakresie OC biur rachunkowych pozwala zwiększyć zaufanie społeczne do korzystania z ich usług. Dla kogo jest to ubezpieczenie? Dla biur, które prowadzą uproszczone ewidencje: VAT, ryczałt, PIT, JPK, itp. Zatem możesz wykupić polisę, jako uzupełnienie OC obowiązkowego lub jako samodzielne ubezpieczenie, gdy nie prowadzisz ksiąg. 

Rekomendowane artykuły