Radca prawny jest zawodem zaufania publicznego. Jest to osoba, która pomaga w zrozumieniu zawiłych przepisów prawnych, sporządza umowy i udziela porad. Każdy radca prawny jest zobowiązany do posiadania ubezpieczenia OC, które chroni klienta, a radcę prawnego zabezpiecza majątkowo.
Kim jest i czym zajmuje się radca prawny?
Radca prawny przede wszystkim jest osobą z wyższym wykształceniem prawniczym. Musi mieć on ukończoną aplikację radcowską i obowiązkowo jest wpisany na listę radców prawnych. Jedno jest pewne, udając się do radcy prawnego, każdy klient ma pewność, że jest to osoba posiadająca odpowiednią wiedzę. Dodatkowo radca prawny ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej musi posiadać, dzięki czemu zapewnia ono klientom bezpieczeństwo i ochronę. Radca prawny udziela porad z zakresu prawa. Jest to także osoba, która sporządza różnego rodzaju pisma czy umowy. Może on także reprezentować klienta przed sądem lub organami administracji publicznej. Najczęściej radca prawny pracuje we własnej kancelarii. Bardzo często radca prawny jest zatrudniony na umowę w spółce lub w instytucji państwowej. Jest to element, który odróżnia radcę prawnego od adwokata. Adwokat nie może pozostawać w stosunku pracy w przeciwieństwie do radcy prawnego. Radcę prawnego można łatwo znaleźć za pośrednictwem Internetu. W każdej większej i mniejszej miejscowości znajdują się kancelarie prawne, w których można uzyskać pomoc i poradę w sprawach związanych z przepisami prawnymi, z którymi borykają się ludzie na co dzień.
Radca prawny ubezpieczenie
Jak już wcześniej zostało wspomniane, każdy radca prawny ma obowiązek posiadania obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. W zależności od wyboru ubezpieczyciela warunki mogą się od siebie różnić. Jednak w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 grudnia 2003 roku są zapisy, które obowiązują każdego. Między innymi jest ustalona minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, która wynosi 50 000 Euro. Na radcy prawnym obowiązek zawarcia ubezpieczenia powstaje dzień przed rozpoczęciem wykonywania zawodu. Obowiązkowe OC można także poszerzyć o dodatkową ochronę, co jest często praktykowane. Najczęściej minimalna suma gwarancyjna jest podniesiona do wysokości 100 000 Euro. Dodatkowo ochroną objęci są pracownicy kancelarii, aplikanci i praktykanci. W niektórych umowach jest zapis rozszerzający ochronę na okres nawet do 3 lat po wygaśnięciu ubezpieczenia. Można także ubezpieczyć mienie, które znajduje się w kancelarii od kradzieży lub innych nieprzewidzianych zdarzeń.